پلاستیک چیست؟

۵۷۶ بازديد


پلاستیک ها مواد آلی با وزن مولکولی بالا هستند که حاوی مواد مغذی ضروری هستند. پلیمرهای زنجیره کربنی بلند نیز نامیده می شود. اتم های کربن به صورت زنجیره ای به هم متصل می شوند تا مولکول هایی با زنجیره بلند ایجاد کنند.

دانشمند معروف آلمانی کریستین شونبین در سال 1846 لاستیک را کشف کرد. لاستیک به طور تصادفی کشف شد. کریستین در آشپزخانه خود مشغول آزمایش بود و به طور تصادفی مخلوطی از اسید نیتریک و اسید سولفوریک ریخت. برای خارج کردن محلول (ترکیب اسید نیتریک و سولفوریک) پارچه ای بردارید و خشک کنید و روی اجاق بگذارید. پس از مدتی پارچه ناپدید شد و پلاستیک ساخته شد.


مقدمه ای بر پلاستیک

کلمه پلاستیک از کلمه یونانی Plasti******* به معنای قالب گیری گرفته شده است. سوخت های فسیلی حاوی ترکیباتی حاوی هیدروژن و کربن (هیدروکربن ها) هستند که به عنوان بلوک های سازنده مولکول های پلیمری طولانی عمل می کنند. این بلوک‌های ساختمانی که مونومر نامیده می‌شوند به یکدیگر متصل شده و زنجیره‌های کربنی طولانی به نام پلیمر را تشکیل می‌دهند.


تولید کننده دستگیره های پلاستیکی

پلاستیک از ترکیبات آلی مصنوعی یا نیمه مصنوعی ساخته می شود. این ترکیبات متفاوت و زیاد هستند اما همگی خاصیت چکشی دارند. این بدان معنی است که آنها را می توان به اشکال خاصی از مواد سخت تبدیل کرد. پلاستیک خاصیت ماده ای است که قابلیت تغییر شکل دائمی و بدون شکستگی را دارد. نام پلاستیک نیز از این کیفیت گرفته شده است.

پلاستیک ها معمولاً پلیمرهایی با چگالی بالا هستند، اما معمولاً حاوی مواد دیگری نیز هستند. آنها اغلب مصنوعی هستند و اغلب از مواد پتروشیمی ساخته می شوند. با این حال، نگرانی های زیست محیطی امروزی منجر به افزایش پلاستیک های مواد بازیافتی مانند پلی لاکتیک اسید از ذرت یا سلولز از الیاف پنبه شده است. پلاستیک در طیف گسترده ای از محصولات توسعه یافته استفاده می شود زیرا ارزان، آسان برای ساخت، همه کاره و ضد آب است. پلاستیک در همه جا استفاده می شود، از محصولات ساده مانند گیره های کاغذ گرفته تا محصولات پیچیده مانند هواپیما.

پلاستیک از چه چیزی ساخته شده است؟


حمل و نقل پلاستیک

حمل و نقل ارزان و ایمن مردم و کالا برای اقتصاد ما حیاتی است، زیرا کاهش وزن خودروها، هواپیماها، کشتی ها و قطارها می تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. بنابراین سبک بودن پلاستیک ها آنها را برای صنعت حمل و نقل ارزشمند می کند. برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ مراجعه کنید.


پلاستیک در ساخت و ساز

پلاستیک ها در کاربردهای مختلفی در صنعت ساخت و ساز استفاده می شوند. آنها بسیار انعطاف پذیر هستند و نسبت استحکام به وزن بالا، دوام، هزینه کم، نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی را ترکیب می کنند. این امر پلاستیک را به یک انتخاب اقتصادی و کارآمد در ساختمان تبدیل می کند.


برنامه های کاربردی برق و الکترونیک

برق تقریباً در همه جنبه های زندگی ما، در خانه، محل کار، محل کار و بازی. و در جایی که الکتریسیته پیدا می کنیم، پلاستیک نیز پیدا می کنیم. در فرمول این محصول از واکس ضد ازن نیز استفاده شده است.


پلاستیک در بسته بندی

پلاستیک ماده مناسبی برای بسته بندی کالا است. پلاستیک همه کاره، بهداشتی، سبک، انعطاف پذیر و بسیار بادوام است. این پلاستیک پرمصرف ترین در سراسر جهان است و در بسیاری از کاربردهای بسته بندی، از جمله ظروف، بطری ها، طبل ها، سینی ها، جعبه ها، فنجان ها و بسته بندی های خرده فروشی، محصولات کودک و بسته بندی های محافظ استفاده می شود.

مزایای استفاده از بسته بندی پلاستیکی:

استحکام - قدرت

بسته بندی ضد کودک

گروه بسته بندی BPF


پلاستیک پرینت سه بعدی

با توجه به خواص متفاوت پلاستیک ها می توان از آنها در زمینه های مختلفی استفاده کرد که از جدیدترین و جالب ترین آنها می توان به زمینه ساخت و پرینت سه بعدی و یا تمرکز بر روی این حوزه جدید اشاره کرد. پلاستیک چاپ شده را می توان در چاپگرهای سه بعدی برای اهداف مختلف استفاده کرد. استفاده از پلاستیک های مختلف برای پرینت سه بعدی بسیار هیجان انگیز است. بیشتر این مواد در آزمایشگاه‌های نمونه اولیه، اسباب‌بازی‌ها، گیربکس‌ها، پروتزهای پزشکی و غیره استفاده می‌شوند.


مهندسان اغلب مواد پلاستیکی را بر اساس ترکیب شیمیایی ستون فقرات پلیمری و زنجیره های فلزی طبقه بندی می کنند. برخی از گروه های عمده این طبقه بندی ها عبارتند از:

اکریلیک

پلی استرلر

ترش

پلی اورتان ها

هالوژن پلاست

کاربردهای دیگر پلاستیک

خودرو - سپرها، داشبوردها، قطعات موتور، صندلی ها و درها

تولید انرژی - توربین های بادی، پنل های خورشیدی و امواج

مبلمان - رختخواب، اثاثیه منزل

دریایی - بدنه قایق و کشتی

داروها و مراقبت های بهداشتی - سرنگ ها، کیسه های بدن، لوله ها، دستگاه های دیالیز، دریچه های قلب، پروتزها و پانسمان ها

نظامی - کلاه ایمنی، زره بدن، تانک، کشتی های جنگی، هواپیما و تجهیزات ارتباطی


انواع پلاستیک

پلاستیک ها با توجه به خواص فیزیکی خود به دو نوع ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می شوند.

ترموپلاستیک ها: پلاستیک ها به راحتی در اثر حرارت تغییر شکل داده و به راحتی خم می شوند. پلیمرهای خطی و ترکیبی از پلیمرهای خطی و پیوندهای عرضی در معرض عناصر حرارتی قرار می گیرند. به عنوان مثال: PVC، نایلون، پلی اتیلن و غیره.

ترموست: پلاستیک هایی که پس از قالب گیری مجدد با حرارت دادن نرم نمی شوند. پلیمرهای با پیوندهای متقابل شدید به عنوان پلاستیک های ترموست طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال: باکلیت، ملامین و غیره. از باکلیت برای ساخت کلیدهای برق استفاده می شود، در حالی که ملامین برای کاشی های کف استفاده می شود.


خواص پلاستیک

پلاستیک ها قوی و انعطاف پذیر هستند.

با گرما و برق بدجوری با آنها رفتار می کردم.

پلاستیک ها کاملا نرم هستند و اشکال و اشکال مختلفی دارند.

آنها در برابر خوردگی مقاوم هستند.

آنها در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم هستند.


بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک بسیار مهم است. اگر پلاستیک به موقع بازیافت نشود، با مواد شیمیایی یا مواد دیگر مخلوط می شود و بازیافت آن را دشوارتر می کند و به منبع آلودگی تبدیل می شود.

پلاستیک ها به دلیل فعالیت میکروبی نامحلول و نامحلول هستند. برای جلوگیری از این امر، استفاده از پلیمرهای زیستی یا بیوپلیمرهای تجزیه پذیر ضروری است.



رفرنس مقاله: https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214078-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.