مواد تشکیل دهنده عطر

۳۹۷ بازديد


تولید عطر و ادکلن که به عنوان دئودورانت نیز شناخته می شود، در دهه های اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. در گذشته عطاری ها در روش های آزمایشگاهی آموزش می دیدند، کار با مواد سنتی و پیروی از روش های سنتی، مهارت های اختلاط و ترکیب مواد را به دست می آوردند. تنها به ندرت عطری جدید و اصلی مانند Old Spice ساخته می شود که بلافاصله با واکنش مثبت و ناگهانی مصرف کنندگان مواجه می شود. بسیاری از مردم نمی دانند که ایجاد یک عطر قابل قبول چقدر پیچیده است. دستیابی به این امر مستلزم دانش، مهارت و تجربه علمی، آگاهی از جنبه های فنی شیمی مصنوعی و تایید گروه های مصرف کننده است.

کلمه عطر نام خود را از کلمه لاتین perfumer (به معنی با دود) گرفته است، زیرا آنها در اصل مواد معطر سوزانده شده در معابد مصری بودند. عطرهای اولیه صرفاً مخلوطی از ادویه های آسیاب شده با مر یا مر (storax) بودند. پیشرفت دیگر این است که اگر یک ادویه یا گل در روغن یا چربی خیس شود، روغن یا چربی مقداری ترکیب معطر ذاتی را حفظ می کند. به این ترتیب روغن های دارویی و مرهم های معطر معروف عصر مسیحیت تهیه می شد. ابن سینا، پزشک ایرانی، تقطیر روغن ها با بخار را اختراع کرد. او در طی تحقیقات خود برای کشف شربت های دارویی، گل هایی را که در قمقمه با آب جوشانده شده بودند به دست آورد و تعدادی از آنها را به عرقیات تبدیل کردند. با بازگشت صلیبیون، تمام هنرها و مهارت های عطرسازی شرقی، دانش منابع صمغ، روغن و ادویه ها به اروپا منتقل شد.

فرانسه عطرهای بسیار گران قیمتی تولید می کند. ادکلن های قدیمی حداقل 200 سال قدمت دارند که در شهر کلن آلمان تولید می شوند. این مواد احتمالاً اولین اقلامی بود که به آمریکا فرستاده شد. در دهه 1950 بود که تولیدکنندگان آمریکایی متوجه شدند که فروش عطرهای بدون الکل سودآور است.

جنبه های هزینه و اقتصادی

دئودورانت ها پس از میزان مصرف در صابون ها و مواد شوینده نقش عمده ای در صنعت آرایشی و بهداشتی دارند.

مواد معطر به پارچه ها اضافه می شود تا بوی چسب یا کازئین تغییر کند و محصول بوی تازه ای بدهد. محصولات چرمی و کاغذی برای از بین بردن بوی مواد خام معطر می شوند. بوی روغن توسط اسپری دافع مگس پوشانده شده است. از چوب سدر مصنوعی که از پوشاندن سایر چوب ها با روغن سرو به دست می آید برای ساخت مداد استفاده می شود. با تبخیر مقدار بسیار کمی از  مواد اولیه عطرسازی بورنیل استات در سیستم تهویه مطبوع، بوی شیرین کویر در هوای اتاق پخش می شود.

اجزاء

هر مخلوطی از مواد معطر با حامل مناسب را می توان عطر نامید. گران‌ترین عطرهای جدید نه کاملاً مصنوعی هستند و نه کاملاً طبیعی، بهترین محصولات هنری ترکیبی از هر دوی این عطرها هستند تا بوی طبیعی دهند، قیمت را پایین بیاورند و هنگام استفاده از آن‌ها خاطرات خوشی را در مصرف‌کننده تداعی کنند. اجزای عطر عبارتند از: حامل ها یا حلال ها، تثبیت کننده ها و عناصر معطر.

دروازه بان او

یک حلال جدید برای مخلوط کردن و نگهداری عطرها مخلوطی از الکل اتیلیک مقطر با مقدار کمی یا زیاد آب است. لازم به ذکر است که مقدار آب بر اساس حلالیت روغن مصرفی تعیین می شود.

بوی نسبتا طبیعی الکل با یک بوگیر الکلی یا "پیش فیکسر" از بین می رود. این کار با افزودن مقدار بسیار کمی صمغ بنزوئین یا تثبیت کننده رزین دیگر به الکل و ترک آن برای یک یا دو هفته انجام می شود.

تثبیت کننده های بو

در محلول معمولی مواد معطر موجود در الکل، ابتدا مواد فرارتر تبخیر می شوند. تثبیت کننده ها را می توان به عنوان موادی با فراریت کمتر از روغن های عطر در نظر گرفت که سرعت تبخیر اجزای مختلف معطر را کاهش داده و یکسان می کند. انواع تثبیت کننده ها ترشحات حیوانی، محصولات رزینی، اسانس ها و مواد شیمیایی مصنوعی هستند.

تثبیت کننده های حیوانات

از بین تمام فرآورده های حیوانی، کرچک یا کرچک، ترشح نارنجی قهوه ای غدد جنسی سگ آبی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. مشک یک ترشح نیمه مایع و چرب از غدد جنسی گربه ها است که بومی بسیاری از کشورهاست. این تفنگ در اتیوپی اختراع شد. هر چهار روز یکبار شیره با یک قاشق مانند جمع آوری می شود و در شاخ های توخالی بطری می شود و صادر می شود. مشک ترشح خشک شده ای از کیسه معده گوزن ختنه شده است که در هیمالیا یافت می شود. بوی آن ناشی از موکون کتون حلقوی است که دارای محتوای 1.2-2٪ است. مشک مفیدترین تثبیت کننده مشک است که باعث می شود مخلوط عطر مایع و روان تر شود، حتی اگر رقیق شده یا کاملاً بو داده شود. کهربا کم استفاده ترین است، اما شاید شناخته شده ترین تثبیت کننده حیوانات است. کهربا سنگ یا ترشحی است که از نهنگ های خاصی استخراج می شود. کهربا از شکم نهنگ های باله ای یا ساحلی استخراج می شود. Cibata Musk جدیدترین تثبیت کننده حیوانی است که از غدد موش آبی لوئیزیانا استخراج شده است. مشک سیباتا فقط در طول جنگ جهانی دوم به فروش می رسید. غیر استرهای موجود در غده موش آبی حاوی مقدار زیادی الکل لغوی بی بو است که حدود 90 درصد آن به مخروط تبدیل می شود.

تثبیت کننده های رزینی

تثبیت کننده های رزین موادی هستند که به طور طبیعی یا در اثر تخریب برخی گیاهان ترشح می شوند و ارزش تاریخی آنها از ارزش تجاری آنها مهمتر است. این تثبیت کننده ها عبارتند از: رزین های سخت (مانند بنزوئین و صمغ). رزین های نرم (مانند صمغ مر و عنبر)؛ آدامس های نسبتا نرم (مانند صمغ پرو، صمغ تولو، کوپی آبا، استوراکس)؛ اولئورزین ها و مواد چرب (مانند ترپن ها)؛ و عصاره های رزین های کم ویسکوزیته (مانند آمارین). تمام این مواد، زمانی که برای ترکیب عطر آماده می‌شوند، با استفاده از تکنیک‌هایی که نسل به نسل منتقل می‌شوند، ذوب شده و آماده می‌شوند.

روغن دائمی

علاوه بر عطر، از چندین اسانس برای خواص تقویتی آنها استفاده می شود. مهمترین آنها عبارتند از مارموک، خس خس، اسانس پاتچولی، زنبق فلورانسی و چوب صندل.

تثبیت کننده های مصنوعی

برخی از استرهای نسبتاً بی بو و با جوش زیاد که به عنوان تثبیت کننده عمل می کنند به جای تثبیت کننده های حیوانی استفاده می شوند. از آن جمله می توان به گلیسریل دی استات (259C)، اتیل فتالات (295C) و بنزیل بنزوات (323C) اشاره کرد.

ماده معطر

اکثر عطرهای مورد استفاده در عطرسازی به سه گروه تقسیم می شوند: (1) اسانس ها، (2) مواد منفرد و (3) مواد شیمیایی مصنوعی یا نیمه مصنوعی.

روغن ضروری

اسانس ها را می توان به عنوان روغن های معطر فرار با منشاء گیاهی در نظر گرفت. البته باید بین اسانس های به دست آمده از عطرسازی با اسانس های بازیابی شده از روغن های جاذب یا استخراج و تقطیر با حلال تفاوت قائل شد.

اسانس ها اساساً محلول در آب و محلول در حلال های آلی هستند، اگرچه مقدار کافی از روغن ممکن است در آب حل شود، همانطور که در گلاب و عصاره بهارنارنج دیده می شود.

محصولات موجود در اسانس ها در آموزش عطرسازیرا می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

1-استرها اینها عمدتاً اسیدهای بنزوئیک، استیک، سالیسیلیک و سینامیک هستند.

2- الکلر. لینالول، ژرانیول، سیترونلول، ترپینول، منتول، بورنئول.

3-3- آلدهید. سیترال، سیترونلول، بنزآلدهید، اسید سیتریک آلدهید، وانیلین.

4- بنزوئیک اسید، سینابار، میریستیکا، ایزووالرا ان فر آزاد

5- فنل ها. اوژنول، تیمول، کارواکرول.

6- کتون ها. شارون، منتون، چند ضلعی، آهن، فنچون، تاجون، کافور، متیل اتیل کتون، متیل هپتانون.

7- اترها، کینئول، اترهای داخلی (اکالیپتول)، آنتول، سافرول.

8- لاکتون آیدی. در آغوش گرفتن،

9- ترپن ها / کامفین، پینن، لیمونن، فلاندرینا، سدین،

10- هیدروکربن ها. سیمین، استایرن (فنیل اتیلن).

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.