جراحی فک و صورت

۹۲۰ بازديد


اگر مشکلی در فک وجود دارد که حل آن تنها با درمان ارتودنسی دشوار است، جراحی دو فک می تواند گزینه ای برای اصلاح آن باشد. در بیشتر موارد، بریس ها باید قبل از جراحی و در طول دوره نقاهت پس از جراحی استفاده شوند. یک متخصص ارتودنسی ممکن است در کنار یک جراح فک و صورت کار کند. (فک و صورت) تعیین برنامه درمانی جراحی ارتوگناتیک یک روش جراحی است که زیبایی و عملکرد صورت را بهبود می بخشد. بسته به شدت عملکرد فک از جمله جویدن، حرکت مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، تنفس و اختلال در گفتار، این جراحی ممکن است جزئی یا گسترده باشد. مستقل یا غیرمستقیم از تأثیر حرکت سایر اجزا بر عملکرد صورت.



نسبت ویژگی های صورت

جراحی فک به چه بیماری هایی کمک می کند؟

_

یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن مواجه هستند، نامرتبی و ناهماهنگی دندان ها به دلیل بیماری لثه و لثه است. این مشکلات اغلب با ارتودنسی برطرف و بهبود می یابند، اما در برخی موارد دندانپزشکی به تنهایی چندان کمک کننده و موثر نیست و برای رفع این اختلالات نیاز به جراحی فک است.

جراحی فک می تواند ناهنجاری های جزئی و اساسی اسکلتی و دندانی از جمله ناهماهنگی فک و دندان را اصلاح و اصلاح کند. همچنین در بهبود عملکرد مفصل فک هنگام جویدن و صحبت کردن موثر است. از دیگر کاربردهای این جراحی می توان به نقش آن در ترمیم صورت و زیباسازی چهره افراد اشاره کرد. اما به طور کلی می توان گفت که این جراحی بیشتر جنبه درمانی دارد و برای اصلاح عملکرد فک انجام می شود.

آسیب قابل توجه بین فک بالا و پایین می تواند یک یا ترکیبی از آسیب ابعادی زیر باشد.

_

اختلال بعد قدامی خلفی

اختلالات فک بالا می تواند به دلیل رشد بیش از حد فک بالا و رشد غیر طبیعی فک پایین یا رشد طبیعی فک پایین و رشد غیر طبیعی فک بالا و یا رشد نامنظم بالا و پایین ایجاد شود. فک فک در همان زمان

اختلالات ابعاد عرضی

بدشکلی های عرضی فک بالا و پایین معمولاً بسته به فک درگیر به صورت کراس بایت در فک بالا و پایین رخ می دهد.

اختلالات بعد عمودی

مانند سایر مال اکلوژن ها، مشکلات عمودی مشکلات تک فک هستند و می توانند ناشی از مال اکلوژن یا ترکیبی از هر دو فک باشند و به صورت دیپ بایت یا اپن بایت ظاهر شوند.

اگر مشکلات فک دارید که تنها با درمان ارتودنسی قابل حل نیست، جراحی فک می تواند یک روش اصلاحی باشد. در بیشتر موارد، بریس‌ها قبل از جراحی و در حین بهبودی پس از جراحی روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. یک متخصص ارتودنسی می تواند با جراح فک و صورت (فک و صورت) شما برای تعیین برنامه درمانی شما همکاری کند. جراحی فک برای بهبود زیبایی و عملکرد صورت انجام می شود. عملکردهای فک شامل جویدن، حرکت مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، تنفس و صحبت کردن است. این فعالیت بسته به شدت ناهنجاری ممکن است جزئی یا عمده باشد که نتیجه مستقل یا غیرمستقیم تأثیر حرکت سایر اجزا بر عملکرد صورت است.



نسبت اجزای صورت

جراحی فک به چه اختلالاتی کمک می کند؟

_

یکی از مشکلاتی که برخی افراد به دلیل نقص فک بالا و پایین با آن مواجه هستند، ناپایداری و نامرتبی دندان ها است. این مشکلات معمولا با جراحی حل و اصلاح می شوند، اما در برخی موارد ممکن است جراحی به تنهایی چندان موثر و موثر نباشد و برای اصلاح این عیوب نیاز به جراحی فک است.

درمان جراحی می تواند ناهنجاری های جزئی و زیر اسکلتی و دندانی، از جمله هم ترازی فک و دندان ها را اصلاح و بهبود بخشد. همچنین در بهبود عملکرد مفاصل فک هنگام جویدن و صحبت کردن موثر است. از دیگر کاربردهای این اثر می توان به نقشی که در شکل دهی و زیباسازی چهره افراد دارد اشاره کرد. اما در کل می توان گفت که این کار جنبه درمانی دیگری نیز دارد و برای حل کار رنگ انجام می شود.



اختلالات عمده فک بالا و پایین ممکن است منفرد یا ترکیبی از اختلالات در ابعاد زیر باشد:

_

درد در ابعاد قدامی و خلفی

اختلالات قدامی خلفی فک بالا می تواند ناشی از رشد طبیعی فک بالا و رشد غیرطبیعی فک پایین، یا رشد طبیعی فک پایین و رشد غیر طبیعی فک بالا، یا رشد غیر طبیعی هر دو فک بالا و فک پایین باشد. چانه در همان زمان

اختلالات ابعادی عرضی

اختلالات عرضی فک بالا و فک پایین اغلب به صورت تلاقی فک بالا و فک پایین بر اساس فک درگیر ظاهر می شود.

بی نظمی ابعاد عمودی

مانند سایر اختلالات، مشکلات عمودی می تواند ناشی از مشکلات و اختلالات در یک فک یا محل اتصال هر دو فک باشد که به صورت یک بایت عمیق یا باز ظاهر می شود.

عمل فک چقدر طول می کشد؟

_

نمی توان دقیقاً تعیین کرد که این عمل چقدر طول می کشد. به طور تقریبی و به طور متوسط، اگر فقط یک فک نیاز به جراحی داشته باشد، جراحی یک تا یک ساعت و نیم طول می کشد. اما اگر بخواهید هر دو فک را همزمان عمل کنید، عمل حدود 6 ساعت طول می کشد. نکته دیگر اینکه بسته به شرایط بیمار و وضعیت عمومی او ممکن است یک تا دو روز بعد از عمل بستری شود.



مزایا و کاربردهای جراحی فک

_

گاز گرفتن و جویدن را آسان می کند و عملکرد دهان را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

مشکلات بلع را از بین می برد.

تصحیح گفتار

سایش، پارگی و ساییدگی بیش از حد دندان ها را کاهش می دهد.

بستن نادرست فک مانند دندان های آسیاب را بهبود بخشید، اما دندان های دندان روی هم قرار نگرفته اند (اپن بایت).

چانه کوچک، اوربایت و کراس بایت و غیره. عدم تعادل صورت (عدم تقارن) را اصلاح می کند.

این اجازه می دهد تا لب ها کاملا بسته شوند و روی هم قرار گیرند.

درد ناشی از مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و سایر مشکلات فک را تسکین می دهد.

آسیب های صورت یا نقایص مادرزادی را اصلاح می کند.

به از بین بردن آپنه انسدادی خواب (قطع تنفس در هنگام خواب) کمک می کند.



جراحی فک چه خطرات یا عوارضی می تواند داشته باشد؟

_

این عمل هیچ گونه عارضه قابل توجهی ندارد و بسیار بی خطر است و زمانی که توسط جراحان ماهر و با تجربه با متخصصین ارتوپدی انجام شود می تواند بسیار موثر باشد. اما مانند هر جراحی می تواند عوارضی مانند از دست دادن خون، عفونت، آسیب عصبی، نیاز به برداشتن چندین دندان، شکستگی فک، مشکلات گاز گرفتن و درد در مفصل فک، بازگشت فک به موقعیت اولیه خود را ایجاد کند. ، نیاز به جراحی دارد. و منجر به از دست دادن بخشی از فک شد.

تورم و درد بعد از عمل و مشکل در جویدن غذا مواردی هستند که تا مدتی پس از جراحی فک باید با آن دست و پنجه نرم کنید. اما این مشکل طبیعی است و مشکل حادی محسوب نمی شود و با گذشت زمان برطرف می شود.

روش های جراحی دهان

_

برخی از افراد در ناحیه فک مشکلاتی دارند که با ارتودنسی و جراحی فک قابل درمان است. ابتدا پزشک ساختار استخوان های فک و دندان ها را بررسی می کند. در صورت وجود مشکل در ساختار فک، جراحی ارتوپدی یا ارتودنسی به عنوان یک روش درمانی در کنار جراحی فک انجام می شود. جراحی ارتوگناتیک علاوه بر بهبود عملکرد جویدن و بلع و اصلاح گفتار، نقش مهمی در زیبایی شناسی افراد دارد. به طور کلی روش های جراحی فک را می توان به سه قسمت تقسیم کرد: روش های قبل از جراحی فک، روش های حین عمل و روش های بعد از عمل.


اقدامات قبل از جراحی فک

_

پس از انتخاب پزشک ماهر و انجام مشاوره های اولیه، تصاویر لازم از فک و دندان (اشعه ایکس فک و دندان، عکس و مدل های دندانی) را تهیه و مدارک را جهت بررسی و تعیین طرح درمانی به پزشک ارائه دهید. و روش. get ارتودنتیست و ارتودنتیست شما با هم همکاری خواهند کرد تا برنامه درمانی شما را توسعه دهند. رادیوگرافی، تصاویر و مدل های دندان های شما بخشی از برنامه ریزی جراحی فک شما است. برای کمک به حرکت دندان ها و کاهش زمان درمان می توان از سی تی اسکن سه بعدی و برنامه ریزی درمان کامپیوتری و دستگاه های انکراژ ارتودنسی موقت استفاده کرد. گاهی اوقات این روش ها نیاز به جراحی فک را کاملاً برطرف می کند. در برخی موارد از برنامه ریزی مجازی جراحی (VSP) برای راهنمایی جراح برای انطباق و تنظیم موقعیت قطعه فک در حین عمل برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده می شود.

ارتودنسی دندان به عنوان اولین گام در جراحی فک برای تراز کردن دندان ها و ایجاد قوس مناسب برای قرار گرفتن دندان ها روی هم انجام می شود. اگر فضای کافی در استخوان فک برای قرار دادن دندان ها وجود نداشته باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. پروسه ارتودنسی معمولا بین 9 تا 18 ماه طول می کشد. در بیشتر موارد، ارتودنتیست قبل از جراحی بریس هایی را روی دندان های شما قرار می دهد. معمولاً 12 تا 18 ماه قبل از جراحی بریس‌ها برای صاف و صاف کردن دندان‌های شما در آمادگی برای جراحی نصب می‌شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که تمام مشکلات و بی نظمی های دندانی و مشکلات لثه باید قبل از جراحی فک برطرف شود و در صورت لزوم دندان ها جرم گیری شود.

قبل از جراحی فک حتماً مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. از آنجایی که داروهای رقیق کننده خون (ایبوپروفن، آسپرین و ...) می توانند احتمال خونریزی در حین جراحی را افزایش دهند، توصیه می شود تا چند روز قبل از جراحی از مصرف این داروها خودداری شود. تنباکو و الکل نیز می توانند باعث تغییراتی در روند جراحی شوند. بنابراین چند روز قبل از عمل از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل خودداری کنید.

پس از جراحی فک، باید دو تا چهار روز در بیمارستان بمانید و کسی از شما مراقبت کند و به شما کمک کند. بنابراین، به یاد داشته باشید که برای جراحی فک باید به همراه همسرتان به بیمارستان بروید.


اقدامات حین جراحی فک

_

پس از انجام ارتودنسی و سایر اقدامات لازم برای چیدمان دندان ها، نوبت به جراحی ارتودنسی (ارتوگناتیک) می رسد. این جراحی در بیمارستان با بیهوشی عمومی برای تنظیم فک بالا و پایین انجام می شود. این جراحی زمانی انجام می شود که براکت های ارتودنسی روی دندان ها قرار گرفته باشند. این به نگه داشتن دندان ها در موقعیت خود کمک می کند.

در طول جراحی فک، ممکن است نیاز به حرکت دادن استخوان فک باشد. برای این کار، جراح از صفحات، پیچ ها، سیم ها و دستگاه های انعطاف پذیر برای ایمن سازی و تثبیت فک استفاده می کند.

جراحی فک توسط جراح فک و صورت انجام می شود و معمولاً با بیهوشی عمومی انجام می شود. این عمل در بیمارستان انجام می شود و نیاز به اقامت دو تا چهار روزه دارد.

عمل معمولاً در دهان انجام می شود. بنابراین، هیچ جای زخم روی صورت شما روی چانه، فک یا اطراف دهان قابل مشاهده نخواهد بود. با این حال، گاهی اوقات می توان برش های کوچکی را در خارج از دهان ایجاد کرد که جراح سعی می کند بسیار نازک و نامرئی کند.


قبل و بعد از جراحی جزئی فک

قبل و بعد از جراحی صورت

جراح برش هایی در استخوان فک ایجاد می کند و آنها را در موقعیت صحیح قرار می دهد. هنگامی که فک پر شد، مینی پلیت ها، کابل ها، سیم ها و نوارهای لاستیکی می توانند برای تثبیت استخوان در موقعیت جدید خود استفاده شوند. این کانال ها در طول زمان در استخوان جاسازی می شوند.

در برخی موارد، استخوان اضافی به دهان اضافه می شود. جراح استخوان را به مفصل یا دنده شما منتقل می کند و آن را با صفحات و پیچ ثابت می کند. در برخی موارد می توان استخوان را ترمیم کرد تا بهتر شود. جراحی ارتوگناتیک را می توان روی فک بالا، فک پایین، چانه یا هر ترکیبی از این موارد انجام داد.

استئوتومی فک بالا

_

اگر یکی از عیوب فک بالا وجود داشته باشد، جراحی فک برای اصلاح این عیوب در فک بالا انجام می شود:

فک بالا ممکن است برجسته یا برجسته باشد.

مصلوب شدن

دندان هایی که خیلی زیاد یا کم نشان می دهند.

وقتی دهان بسته است دندان ها به هم نمی رسند.

توسعه نیافتگی صورت در مرکز صورت (هیپوپلازی میانی صورت)

جراح استخوان بالای دندان ها را برش می دهد تا کل فک بالا شامل حفره دهان و دندان های بالا به صورت یک واحد حرکت کند. فک بالا و دندان ها به سمت جلو حرکت می کنند تا جایی که به درستی با دندان های پایین تناسب پیدا کنند. می‌توان آن را با کامپیوتر برنامه‌ریزی کرد تا مشخص کند که آیا کارهای اضافی مانند ارتودنسی برای تصحیح هرگونه اختلاف تناسب باقی‌مانده مورد نیاز است یا خیر. هنگامی که فک دوباره تراز شد، صفحات و پیچ ها استخوان را در موقعیت جدید خود نگه می دارند.


جراحی فک پایین (استئوتومی فک پایین)

_

استئوتومی فک پایین می تواند موارد زیر را اصلاح کند:

پشت فک پایین

بیرون زدگی فک پایین

جراح پشت دندان آسیاب و در امتداد فک را برش می دهد تا جلوی فک به عنوان بخشی به سمت جلو حرکت کند. چانه را می توان به سمت جلو یا عقب به موقعیت جدید خود حرکت داد. صفحات و پیچ ها فک را در کنار هم نگه می دارند.



اقدامات بعد از جراحی فک

_

پس از جراحی، فک به حالت اولیه خود باز می گردد. برای جلوگیری از این اتفاق، بیمار باید تحت نظر پزشک بوده و همواره تحت نظر باشد تا با انجام اقدامات لازم با این تنش عضلانی مقابله کند. یکی از این راه حل ها استفاده از دستگاه های ارتودنسی است که برای تغییرات جزئی در وضعیت دندان ها استفاده می شود. 9-6 ماه پس از جراحی ارتوگناتیک به جای وسایل ثابت ارتودنسی از پلاک های متحرک در دهان بیمار استفاده می شود.

اگر بعد از جراحی متوجه تورم و کبودی شدید، می توانید از کیسه یخ برای کاهش التهاب استفاده کنید.

گلودرد احتمالی معمولاً تا چند روز پس از جراحی احساس می شود و لوله های تنفسی در حین بیهوشی قرار می گیرند که به مرور زمان ناپدید می شوند.

بهتر است تا مدتی بعد از عمل از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید و هنگام خواب و استراحت از دو بالش استفاده کنید و سر را بالاتر از بدن قرار دهید.

مطمئن شوید که داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید تا درد و تورم سریع کاهش یابد و بهبودی حاصل شود.

برای تمیز کردن دندان ها برای مدتی بعد از جراحی فک، به جای مسواک از یک پارچه مرطوب و تمیز مخصوصا در ناحیه جراحی استفاده کنید.



ماخذ:    https://realtimedentist.com/1399/12/دکتر-متخصص-جراح-فک-و-صورت-در-شیراز/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.