بی توجهی به ریاضیات روزی همه را تحت تاثیر قرار می دهد!

۴۶۰ بازديد


ریاضیات ممکن است برای اکثر مردم موضوع دشواری به نظر برسد، بسیاری از مفاهیم آن اکنون فقط از طریق جمع و ضرب پرداخته می شود! احتمالا برای اکثر ما در میان مشکلات و مسائل روزمره، خبر «تعلیق دروس ریاضی در برخی دبیرستان ها به دلیل کمبود تقاضا» اهمیت خاصی ندارد! اما اتفاقی که در سال های اخیر برای ریاضیات افتاده است، پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت که دیر یا زود به طور مستقیم یا غیرمستقیم همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد!

رشته های علوم پایه که در دانشکده ها ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی نامیده می شود، در سال های اخیر نسبت به پزشکی و تا حدودی مهندسی دچار افت شده است. همانطور که شما که اخیرا متقاضیان کنکور را در بین آشنایان خود دیده اید می دانید اکثر دانش آموزانی که در دبیرستان ریاضی خوانده اند رشته مهندسی را در اولویت خود انتخاب می کنند و متقاضیان رشته تجربی نیز رویای دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی را در سر می پرورانند. توصیه مشاوران هنگام انتخاب داوطلبان کنکور و انتخاب رشته معمولاً اختصاص گزینه آخر به رشته علوم پایه است. آنها معتقدند که در این زمینه کاری نیست!

می توان گفت در چهار حوزه ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی وضعیت بهتر از ریاضیات است. فارغ التحصیلان زیست شناسی و شیمی می توانند در شرکت های مرتبط با رشته خود شغل پیدا کنند و فارغ التحصیلان فیزیک بسته به تخصص خود می توانند بازار کار نسبتاً بهتری داشته باشند. ریاضیات ابزار عمیق و گسترده ای است که سایر دروس به شدت به آن نیاز دارند. از تحقیقات دارویی و پزشکی تا اثبات فرضیه های اقتصادی و تحقیقات مسائل اجتماعی. این ریاضیات بود که به سایر دانشمندان کمک کرد و راه را برای توسعه علم هموار کرد. به همین دلیل است که سوق دادن دانش‌آموزان ضعیف‌تر به این رشته، انتخاب داوطلبانه و بی‌تفاوت، جز هزینه‌کردن نظام آموزشی کشور و هدر دادن جان جوانان، نتیجه‌ای ندارد.

اما حالا این داستان طولانی بیشتر از انتخاب رشته بعد از کنکور نیست. مشکل از قبل شروع شده است. کمتر از 15 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی ریاضیات را انتخاب می‌کنند و این هشداری است که باید از دانشگاه‌های این کشور انتظار داشت. ریاضیدانان دلایل مختلفی برای کاهش علاقه دانش آموزان به ریاضیات دارند.


قربانعلی نصیری، مدیر وقت خانه ریاضیات بروجان در سال 1396، چند سال قبل از اینکه آمار کاهش تعداد داوطلبان رشته ریاضی به حد نگران کننده ای برسد، به ایسنا گفت که عدم استقبال از ریاضی در بین دانش آموزان مشکل اصلی وی بوده است، زیرا اگر بچه ها به ریاضی علاقه نشان ندهند، آینده کشور به خطر می افتد. وی یکی از مهم ترین دلایل این امر را دشواری کار برای فارغ التحصیلان می داند.

گروهی دیگر از ریاضیدانان کنکور را یکی از عوامل اصلی چنین وضعیتی برای ریاضیات می دانند. دکتر. علی رجالی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و موسس خانه ریاضی، معتقد است که کنکور و کنکور استثنایی، آموزش ریاضی را از بین برده است.

وی گفت: دانش آموزی می تواند ریاضیات را بیاموزد که بتواند مفاهیم و ایده های خود ریاضی را درک کند و برای حل مسئله وقت داشته باشد. نه این که مجبور باشید همه چیز را سریع نگه دارید.

درک صحیح از ریاضیات فقط برای دانش آموزانی که ریاضی را انتخاب می کنند نیست. دانش آموزان در رشته های علوم تجربی، علوم انسانی و هنر در زمینه هایی مطالعه خواهند کرد که ریاضیات نقش مهمی در درک موضوعات خاص دارد و سست شدن پایه ریاضی در مدرسه، چندین نسل از دانش آموزان کشور را در سال های آینده درگیر خواهد کرد.

مهندسی را تصور کنید که ابزار ریاضی مورد استفاده خود را نمی داند و یک مدل ساز غیر ماهر است! یا محققان پزشکی را در نظر بگیرید که آنقدر از آمار و ریاضیات فاصله دارند که نمی توانند به تحقیق و نتایج آن فکر کنند! در واقع نبود ریاضیات در دانشگاه می تواند ایران را از سایر کشورها عقب بیاندازد.

تنها کنکور و محدودیت های آن مانند کنکور و موسساتی که سعی می کنند درک ریاضی را از طریق کتب درسی و کتاب های درسی قربانی کنند تا در کنکور سریع به جواب برسند، عامل افت ریاضی در ایران نیستند. برخی از اساتید ریاضی دانشگاه و فارغ التحصیل معتقدند که سیاست ها علیه دانشجویان ریاضی نیز موثر است. سال ها پیش، یکی از مهم ترین اهداف شغلی تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته ریاضی، تدریس ریاضیات در مدارس بود. اما اکنون آموزش و پرورش در حال رفع نیاز معلمان ریاضی و دانش آموزان با مدرک تحصیلی ریاضی از دانشگاه فرهنگیان است!


مطالعه مقاله کامل: https://lotusmath.ir/product/دوره-جمع-بندی-ریاضی-انسانی/ 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.